Charles Eames, Ray Eames - ICF - Bureaustoel - Soft Pad

Doe een bod

... Alles hangt van iets anders af. (Ray Eames)
Uiteindelijk verbindt alles - mensen, ideeën, objecten. De kwaliteit van de verbindingen is de sleutel tot kwaliteit. (Charles Eames)

Het ontwerp van de Soft Pad Group dateert uit 1969. Zowel qua structuur als vorm lijken de Soft Pad Chairs op het ontwerp van die van de Aluminium Group. De kussens met stiksels vormen echter een opvallend contrast met de slanke aluminium profielen.
Soft Pad Chairs zijn zachter en hebben een voluptueuzere uitstraling dan de stoelen van de Aluminium Group, maar zonder de definitie van hun gemeenschappelijke silhouet te verliezen. De stoelen passen zich aan het lichaam van de gebruiker aan en garanderen een buitengewoon comfort.

Het in deze veiling aangeboden model, in de uitvoering glanzend aluminium en zwart leer, verkeert in een goede staat. Structureel gezond; zwenkwielen rollen goed. Intact leer en vulling met een levendige en verbluffende look.
De structuur is schoongemaakt en gepolijst en de lederen bekleding is schoongemaakt en behandeld met voedingsproducten voor leer.

Afmetingen fauteuil:
Hoogte: 54cm.
Breedte: 55cm.
Diepte: 54 cm.

Verzekerde verzending in Italië en Europa inbegrepen in de aangegeven kosten.
Voor verzending naar de rest van de wereld zijn de kosten bij benadering. Afhankelijk van de bestemming maken we een offerte wanneer de veiling is afgelopen.



Door het creëren van authentieke designiconen, hun experimentele houding en een voortdurende aandacht voor het bemiddelen tussen conceptontwikkeling en communicatie, hebben Charles en Ray Eames tegelijkertijd het ontwerp van de 20e eeuw belichaamd en een zekere onafhankelijkheid van de Amerikaanse scene van Europese dynamiek en invloeden.
Charles en Ray Eames trouwden in 1942 en verhuisden naar Californië: daar werkte hij in het decorontwerp voor MGM, maar al snel begonnen ze - als Plyformed Wood Company - te experimenteren met gebogen multiplex voor prothesen en medische apparatuur, waardoor ze geld kregen van de staat en geavanceerde productiemiddelen. In de naoorlogse jaren evolueerden deze experimenten naar een seizoen van grote prestaties, waarin Eames hun meest iconische stukken creëerde, voorbestemd om iconen van modern design te worden: gepresenteerd in het MoMA in 1946 in de tentoonstelling Nieuw meubilair ontworpen door Charles en Ray Eames, ze werden door Herman Miller uitgekozen om te worden geproduceerd en op de markt gebracht, waarmee een beroemde samenwerking werd gestart die vandaag de dag nog steeds voortduurt. Tijdens de onderzoeksfase voorafgaand aan de tentoonstelling werden enkele prototypes ontwikkeld, gebouwd in gebogen multiplex (met een machine genaamd Kazam!) de DCW (Dining Chair Wood), LCW (Lounge Chair Wood) en LCM (Lounge Chair Metal).
De volgende stappen zorgden voor de integratie van nieuwe materialen en technieken, met name gegoten kunststoffen of de glasvezel van de eendelige fauteuil met kruisvormige metalen voet (1948) of voor La Chaise (1949), die pas na 1990 werd geproduceerd. , de mogelijkheid om te worden gecombineerd met andere materialen en in ruimtelijke structuren, was een ander fundamenteel punt in dit onderzoek, zoals blijkt uit de combinaties met hout van de Eames Storage Units (1950) en LTR Low Table Rod Base, of in de plasticiteit van het metalen gaas dat de Bikini-stoelen structureert (1953-56). Na een decennium van studies werd in 1956 de definitieve versie van de Lounge Chair en Ottoman gepresenteerd, een icoon van design en een unieke uitzondering op Eames' filosofie van "maximale kwaliteit tegen een minimumprijs", met zijn structuur in palissander en metaal, en zijn lederen bekleding.
Charles en Ray Eames hebben ook architecturen ontworpen, en de oorsprong van hun beroemdste realisatie, het Eames House (1945-49), is hun samenwerking met het tijdschrift Arts & Architecture en de directeur John Entenza. In 1945 lanceerden ze het Case Study House-programma, waarbij grote namen uit de architectonische scene van die tijd betrokken waren bij de ontwikkeling van innovatieve woonprototypes in Santa Monica, (Californië). Het Case Study House #8, ontworpen met Eero Saarinen, is het Eames House, en het breidt de principes van zijn ontwerpers en bewoners uit tot een gebouwschaal: "gericht op het verkrijgen van het maximale volume door een minimum aan materialen", de stalen balken die voor het maken ervan waren georganiseerd, waren georganiseerd in een neutraal raster waar glas en panelen in verschillende kleuren vervolgens een plaats konden vinden op een ontwerp van Ray Eames, als een "onvermijdelijk resultaat van organisch ontwerp", zoals ze later zou verklaren. Het resultaat is een combinatie van een woonvolume met een atelier, perfect modern en tegelijkertijd volledig opgegaan in de omringende natuur.
Het idee van design zoals bedacht door Eames is enorm en omvat ook het gebied van educatie en communicatie. Dit kwam tot u

http://www.catawiki.nl/
Klacht indienen
Foto's
Kenmerken
Adverteerder
  • Catawiki

Actief sinds 4 jaar

Bekijk alle advertenties

Contact opnemen